Karel Koplimets. Juhtum nr. 11.Talsinki. Pigmentprint. 2016

Juhtum nr 11.Talsinki

Karel Koplimets

Alates 20. maist on Kunstihoone galeriis avatud Karel Koplimetsa uus näitus, kus kunstnik teeb kannapöörde kõhedatelt ja kummituslikelt maastikelt inimeste maailma, selle halli – kunstiliselt peaaegu võimendamata – argipäeva. Tõsi, leidub siingi pisku unistusi, neid kannab suhteliselt valge, suhteliselt suur ja suhteliselt turvaline laev. See on laev, mille parim osa on nähtamatu mälestus Laevast.

 

Näitust saab külastada 18. juunini.

 

 

Väljapanek jutustab fotode- ja videokeeles surmväsinud pendeltöölistest ja läbutavatest turistidest trajektooril Tallinn-Helsinki kulgeval liinilaeval. Ükski neist ei sisenda kaptenisillal sirgelt suunda hoidva mehe või naise kindlameelsust. Pigem on tegu olukorraga leppinud olenditega, kes loksuvad klaasseintega akvaariumis justnagu valge vaala kõhus.

 

Oma noore kunstnikuelu jooksul on Karel Koplimets kogenud viljakat koostööd Visible Solutions´i meeskonna liikmena, mis toetas talle omast fabuleerimisvajadust, faktipõhisuse pööramist „on ja ei ole ka“ territooriumile koos kunsti ja elu lahutaval noateral kõndimisega. Ivar Veermäega kahasse tehtud installatsioonide dokumentaalne veenvus lisas „nagu päris“ mulje loomise oskusi, statistiliste andmebaaside efektset ärakasutamist. Need kogemused ei ole kunstnik Karel Koplimetsal külgi pidi alla jooksnud. Kuigi oma sooloetteastetes võimendab ta enamasti usu ja ulme ebamääraseid alasid saatvat kõhedust ja õõva, siis Talsinki loos on hirm ja õudus pagendatud. Siin valitseb faktipõhisusele toetuv tõsielu, millele muinasjutulise, saladuslikku vinesse mattunud laev lisab ootamatu, põhjendamatult kauni mõõtme.

 

Me kõik teame, et Soomes töötab mitukümmend tuhat eestlast, moodustades odavtööjõuna sealset majandust mitmeti mõjutava fenomeni. Me kõik teame, et Eestisse mitu miljonit reisi aastas tegevaist Soome suguvendadest 80% lahkub siit alkoholilaadungitega. Ka nemad mõjutavad meie majandust. Neid andmeid seab ritta statistika, neist teeb järeldusi sotsiaal-majanduslik analüüs. Samas on kusagil siinsamas, meie kõrval ja meis endis tänaseks suureks kasvanud poisid ja tüdrukud, kes mäletavad elevust, mida nad tundsid oma esimest laevareisi oodates, silmipimestavat imedemaad, mis avanes kahe maailma piiril, keset merd ujuval alusel. Edaspidine, see, mis järgnes, oli lugu ime hägustumisest ja haihtumisest.

 

Täname: Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Tallinna Kultuuriamet, Veinisõber