Linnaruumiteos “Võõrasemad”

Aedkannikesed ehk võõrasemad on ühed levinumad lilled meie linnaruumi kaunistamisel ja sageli ka ainsad naiselikeks peetavad elemendid avalikus ruumis. Nii eesti kui ka saksa keeles tuntakse neid taimi rahvasuus võõrasemadena, sest taime kõige suurem kroonleht ehk „võõrasema“ varjutab väiksemaid kroonlehti ehk „kasulapsi“. Lastekirjanduses ja popkultuuris on võõrasema arhetüüp õel, kuri ning isekas. Võõrasema ja -tütre suhete levinud lood kõnelevad naiste konkurentsist ja noorusekultusest. Ka ingliskeelne vaste pansy on halvustav, sest seda seostatakse kehalise nõrkuse, naiselikkuse ja kvääridentiteediga.
Teost „Võõrasemad“ eksponeeritakse Tallinna Kunstihoone Lasnamäe paviljoni läheduses. Visuaalselt lustaka, värvilise ja optimistlikuna käsitleb teos laetud asukohas võõrasema lille tähendusväljade kaudu naiste ja LGBT+ kehade ning ajalugude marginaliseerimist ja vähest esindatust linnaruumis.
Teost oli esmakordselt võimalik näha näituse “Koht öö ja päeva vahel” ajal 2024. aastal Vabaduse väljakul, ühendades Jaani kiriku, Vabaduse väljaku ja Suur-Karja tänava ristil tegutsevad lillemüüjad ning musta putka nime all tuntud kioski ja bussipaviljoni (nüüd GrillStop 24h).
Saskia Fischer on interdistsiplinaarne kunstnik, kes töötab piltide, esemete, tekstide ja keskkondadega. Fischeri uurimistöö keskendub paradigmadele, mis kujundavad ja mõjutavad maastikku kui kultuuriliste ja sotsiaalsete väärtuste peegeldust. Samuti vaatleb ta, kuidas läänelikus arusaamas on antropoloogiline linlikkus lahutatud koloniaalsest looduse mõistest, tugevdades probleemseid naiselikkuse ja „looduslikkuse“ käsitusi. Fischer on õppinud Londoni Goldsmithsi kolledžis kujutava kunsti kraadiõppes (2018) ja eelnevalt Folkwangi ülikoolis Essenis fotograafiat (2015).