Skip to main content

Urmas Pedanik. Üleminekud

Kuraator Tamara Luuk

Digigiid

Reedel, 17. juulil avatakse linnagaleriis maalikunstnik Urmas Pedaniku kuues isikunäitus. „Üleminekud“ kõneleb tehisliku ja loodusliku konfliktist ning annab tunnistust, et meid ümbritseva ilu jõud pole kaugeltki kadunud. Näituse kuraator on Tamara Luuk.

 

Tunneme Urmas Pedanikku valdavalt tema Eesti kunsti ajalukku kirjutatud 1970. teise poole kahe-kolme, elektroonikamaailma kujutava maali järgi.  Need tõid Eestisse uue, autoriisiksust kustutava, fotorealistliku kaamerapilgu enneolematult puhtalt, muutudes maamärgiks nii meie kunstiajaloos kui Pedaniku enda loomingus.  Aga nii vähe kui ta on nähtaval kunstiväljal tegutsenud, on Pedanik  teinud väga erinevaid pilte: linna- ja maastikuvaateid, kummaliselt kokku viidud pildiruume, kust vaatavad vastu kaetud laud koos kauge saluga, laudpõrandasse jalgupidi vajuv mees, kes astub kauge maastiku poole, balletikingad langetatud stangede ja järvega jne. Nende ülesmaalimisel aitas kunstnikku enamasti kujutlusvõime ja maalijapintsel kui käepikendus.

 

Seejärel kui Pedanik pärast veerandsajandi pikkust vaikimist 2010. aastal taas kunstiellu naases, alustas ta ligi 10 aastat kestnud soojendusest, milleks kasutas kunagi ammendamata jäänud elektrooniliste vidinate, nüüd juba arvuti emaplaatide kujutamist. Vana analoogtehnoloogia tema piltidel asendus uue ja digitaalsega, pildikujutise loomiseks kasutatud käelised oskused asendusid arvutitöötlusega.

Praegusel väljapanekul, mille kunstnik tabavalt “Üleminekuteks” nimetab,  areneb endassesuletud elektroonilistest vidinatest täidetud ruumipilt lahtirulluvaks looks, mis liigub looduse ja tehnikamaailma konflikti poole. Anonnüümne tehniline masinavärk tungib ähvardava armeena roostikku, järvepinnale, taevasse ja mägede vahele, kuni kunstnik valib poole ja … lõpetab näituse realistliku, segajatest puhta joaga.  Selle vesi langeb võimsalt ja lihtsalt foto alusel arvutis töödeldud pildis, mille motiiv on peaaegu romantiline. Tähendab see, et Urmas Pedanik pöördub tagasi klassikalise pildimotiivi ja – ehk ka kujutamisviisi, võibolla ka inimnäoliste jumalate poole?

 

Väljapanekuga kaasneb kunstniku tööd dokumenteeriv kolmas kataloog, mille teksti on kirjutanud Tamara Luuk.

 

Urmas Pedanik. „Üleminekud“ Tallinna Linnagaleriis 18. juulist 6. septembrini 2020.

 

Urmas Pedanik on sündinud 1949. aastal Pärnus. Õppis 1974–1980 ERKI-s tööstuskunsti. Vabariiklikel ülevaatenäitustel on Pedanik osalenud alates 1972. aastast. Eelmisel aastal autasustati Urmas Pedanikku Konrad Mäe preemia ja medaliga. Kunstniku töödest on ilmunud kaks kataloogi: aastal 2011 seoses isikunäitusega Hobusepea galeriis, teksti autor Kädi Talvoja ja aastal 2018 seoses isikunäitusega Draakoni galeriis, teksti autor Andreas Trossek.