Fragment laevalgustuse moodulist
Foto: Silja Saarepuu. 2018

Väikesed monumentalistid

Kuraatorid-kunstnikud: Villu Plink ja Silja Saarepuu

Monumentaalse haardega klaasikunstnikud Aet Andresma-Tamm ja Mare Soovik-Lobjakas ning “väikeste inimeste” laulikud Silja Saarepuu ja Villu Plink saavad kokku Kunstihoone galeriis, sulatades tervikuks 1970. aastate sisekujundusi hingestanud teoste uuenduslikkuse ja tänapäevase traditsioonitõlgenduse. Näitus „Väikesed monumentalistid“ Tallinna Kunstihoone galeriis kestab 26. augustini. 

 

Formaalselt oleks meil tegu justnagu rakendus- ehk tarbekunsti näitusega, sest Aet Andresma-Tamm ja Mare Soovik-Lobjakas on klaasikunstnikud, kes omandanud eriala 1960ndate teisel poole Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis; Silja Saarepuu ja Villu Plink on ehte- ja sepatöö eriala lõpetanud kolm kümnendit hiljem nüüdses Eesti Kunstiakadeemias. Sisuliselt on asi huvitavam. Seisame vastakuti kahe kunstnikepaari kahe omavahel dialoogis oleva installatiivse näituseruumiga, millest üks viib pisendatud nihkesse kunagise monumentaalse ruumikujunduse funktsionaalse võimsuse. Teine koosneb väikeste inimeste väikesi maailmu rõõmu ja kaasaelamisega kujutavatest maalidest, videost ja fotodest. Kohati üsnagi suureformaadilistest. Neljakesi vaatavad kunstnikud põgusalt üle õla tagasi ega näi kahetsevat, et toovad vaataja ette lihtsalt hea kunstinäituse. „Intrigeerivam oleks muidugi suhtestuda jaotusega “lootusetult rakendamatu kunst versus rakenduskunst,” aga lõpuks võib igatsorti kunsti mingitpidi rakendada; kui mitte muul moel, siis vähemalt kütteks”, ütlevad Silja ja Villu naljaga pooleks. Aga selles naljas on üksjagu tõtt.

1990. aastatega kaasnenud eraomandi pühadust ja tarbimistuhinat õhutavad muutused ei jätnud puutumata ka kultuuriväärtusi. Tallinna hotell „Viru“ uute omanike arusaamad ruumikujundusest viisid prügimäele ühe kauneima ja enimhinnatud sisekujunduskunsti teose 1970ndate algusest – hotelli teisel korrusel asunud restorani laevalgusti. Mare Sooviku ja Aet Andresma „Pilveks“ nimetatud suurejooneline kompositsioon oli omal ajal ja on ka praegu periooodi rahvusvaheliselt tsiteeritavamaid sisekujunduslikke pärleid. „Pilve“ enam kui 8000 klaasmoodulist õnnestus autoreil prügimäelt üles korjata mõnisada. Sellest garaazhi laostatud riidast sündis Silja ja Villu ning Mare ja Aeti läbirääkimiste tulemusel endise monumentaalse teose noorem õde ja näituse „Väikesed monumentalistid“ lahutamatu osa.

 

Tänapäeval, kus pehme kõikehõlmav pilvereaalsus annab toetuda üksnes käestlibisevale vinele, positsioneerub kunstnikepaar Silja Saarepuu ja Villu Plink hooliva huumori ja hoidva mõistmise territooriumile. Sellel territooriumil saavad kokku erinevad ajastud, inimesed ja suhtlemisviisid. Silja Saarepuu ja Villu Plingi väikeste inimeste ja Mare Soovik-Lobjakase ning Aet Andresma-Tamme tänane pilveilm on ainult mõõtudelt pisike. Suure pildi nihestatud peegelduses vahetavad väikesed ja monumentaalsed sujuvalt, sõbralikult ja nähtavalt strateegilisi positsioone, mis ajalootõlgendustes tihti märkamatuks jäävad.