Skip to main content

Residentuuriprogramm „Beyond Matter / Teisel pool mateeriat“ (2021–2022)

Septembrist 2021 veedavad kuraator Helen Kaplinsky ja kunstnik Zach Blas kumbki kaks kuud Tallinna Kunstihoone residentuuris. Enam kui 240 kandidaadi seast valitud residendid arendavad uusi virtuaalreaalsust käsitlevaid töid, andes kunstilise panuse arutellu, mis algatati projektiga „Teisel pool mateeriat“. Residentuuriprogramm on ulatusliku rahvusvahelise koostööprojekti „Teisel pool mateeriat. Kultuuripärand virtuaalreaalsuse lävel“ („Beyond Matter – Cultural Heritage on the Verge of Virtual Reality“) osa. Projekti kaasrahastatakse Euroopa Liidu toetusprogrammist „Loov Euroopa“ ning see on pühendatud näituste elavdamise, dokumenteerimise ja levitamise uudsetele digikäsitlustele, samuti virtuaalsete esitusvõimaluste arendamisele kunstis ning kuraatori- ja muuseumitöös.

Helen Kaplinsky on teinud ettepaneku oma residentuuri ajal uurida uusajaeelse mütoloogia kasutamist feminismist tõukuvas digiloomingus, kus kunstnikud tuginevad vaimsele, keskajast inspireeritud virtuaalreaalsusele. Arvestades Tallinna kunstiajalugu ja seni vähe käsitletud teemade kohalikke esitusvõimalusi, toob seminarisari kokku keskaja ajaloolased, kunstnikud ja tehnoloogiavaldkonna asjatundjad. Küsitakse, kuidas saaks virtuaalreaalsuse vahenditega siduda uusajaeelse kujutlusvõime tänapäevase digikogemusega. Mida võiks see meile rääkida feministliku virtuaalreaalsuse võimaluste kohta nii tollal kui ka praegu? Avatud arutelu hõlbustab uurimistöös osalemist nii eemalt kui ka kohapeal.

 

Helen Kaplinsky on Helsingis elav vabakutseline kuraator. Ta tegeleb praegu Liverpooli John Mooresi Ülikooli juures Exhibition Research Lab’is praktilise uurimisprojektiga  „Monstrous subjectivities: A re-evaluation of the posthuman in born-digital storytelling’, mida juhendab Joasia Krysa. Kaplinsky viimase aja näituste hulka kuuluvad „GENDERS: Shaping and Breaking the Binary“  (Science Gallery, London, 2020) ja  „Alembic“ (projektiruumi Res., Goldsmithsi ülikooli ja ICA ühisprojekt, London, 2016–2018). Tema kirjutiste seas on artikkel kunstnik Morehshin Allahyarist ajakirjale Artmonthly (mai 2021), peatükk teoses „Curating with Care“ (Routledge, ilmumas), ilukirjanduslik jutustus kunstnik Erica Scourti loomingust väljaandele „Statemachines“ (New Yorgi kultuuriinstituut, 2018) ja artikkel „Collections management on the blockchain: A return to the principles of the muuseum“ väljaandele „Artists Re:thinking the Blockchain“ (Liverpool University Press, 2017). Kaplinsky kuulub Lewishami kunstimaja (London) usaldusühingusse ning peab eri riikides kureerimis- ja kunstiloenguid.

 

Zach Blasi projekt vaatleb religiooni kummalisi külgi, mida kajastatakse tehisintellektil põhinevates tänapäeva kultuurides. Tehisintellekti kujutatakse sageli millegi jumalikuna. Aastal 2017 asutati Californias esimene tehisintellekti kirik. Internetis levivad meemid kujutavad Michelangelo freskot „Aadama loomine“ elitaarse teispoolsuse-nägemusena, kus tehisintellekt avardab inimkeha võimalusi. Massidele aga sobib paremini Michelangelo teine fresko „Viimne kohtupäev“, sest tehisintellekti kasutatakse kogu maailmas otsekui elu vahekohtunikuna. Blasi töö mõtiskleb sügavalt selle üle, kuidas mõjutab tehisintellekt religioosseid veendumusi ja hinnanguid. Residentuuri ajal alustab Blas uurimistööd ja ekraanielementide loomist, korraldab loeng-performance’i ja juhatab töötubasid, et testida ning jagada ideid Tallinna kogukondadega.

 

Zach Blas on kunstnik, filmitegija ja kirjanik, kelle tegevus hõlmab liikuvaid pilte, arvutustehnikat, teooriat, performance’it ning ulmet. Ta tegeleb digitehnoloogiate materiaalsusega, tuues esile filosoofia ja kujutluspildid, mis on seotud tehisintellekti, biomeetrilise tuvastamise, ennetava politseitöö, lennujaamade turvameetmete ja internetiga. Meediakunstikeskuse Edith-Russ-Haus, de Youngi muuseumi ja Van Abbemuseumi ühistellimusena valminud teos „The Doors“ (2019) kujutleb tehisintellektil, nootroopidel ja tehnoloogiakultuuril põhinevat uut psühhedeelset ajastut. Filmiinstallatsioon „Contra-Internet: Jubilee 2033“ (2018) jälgib kirjanik Ayn Randi LSD-rännaku ajal, kus ta näeb düstoopilist internetitulevikku. Blas on osalenud näitustel, pidanud loenguid ja esitlenud oma filme maailma eri paigus, hiljuti Ühendkuningriigis näitusel „British Art Show 9“, kunstigaleriis Tate Modern, Walkeri kunstikeskuses, 2018. aasta Gwangju biennaalil, Madridi Matadero kunstikeskuses, Berliini 68. rahvusvahelisel filmifestivalil, Los Angelese maakonna kunstimuuseumis, kunstikeskuses Gasworks, platvormil e-flux, ZKM-i kunsti- ja meediakeskuses Saksamaal ning Museo Universitario Arte Contemporáneos Mehhikos. Tema tegevust on toetanud Creative Capital, Art Council England ning UK Arts and Humanities Research Council. Blasi kunstnikumonograafia „Unknown Ideals“ ilmub 2021. aastal meediakunstikeskuse Edith-Russ-Haus ja kirjastuse Sternberg Press koostöös. Blas on Toronto ülikooli John H. Danielsi nimelise arhitektuuri-, maastikuarhitektuuri- ja disainiteaduskonna visuaalkultuuri dotsent.

 

„Teisel pool mateeriat / Beyond Matter“:

http://beyondmatter.eu/